10 tips til bedre helse som du kan starte med nå!

Bedre helse er noe veldig mange jobber mot, men kan det gjøres enkelt?

Det å få bedre helse er noe veldig mange ønsker å oppnå, men som for mange kan føles veldig vanskelig. Vi gir deg 10 tips til bedre helse til deg som ønsker en bedre livsstil.

1. Få i deg nok vann

Vann er livsviktig for at alle kroppens funksjoner skal fungere. Blir du dehydrert vil du kunne føle deg dårlig og potensielt få en dårlig dag med mindre energi. Derfor vil vi anbefale at du bruker vann som tørstedrikk og starter dagen med å drikke vann fremfor noe annet. Hvis du ønsker et tall å forholde deg til, så er 2L om dagen et godt sted å starte.

2. Spis 500g frukt og grønnsaker hver dag

Ved å spise 500g fukt og grønt hver dag dekker du store deler av ditt vitamin og mineral behov, samtidig som det bidrar med fiber i kosten. Dette er noe vi anbefaler alle å gjøre hverdag, for det er bra for helsen og det kan potensielt erstatte annen type snacks. Har du prøvd å bytte ut potetgull med grønnsaker når du skal ha potetgull og dipp? Det trenger ikke være så vanskelig å endre kostholdet på egenhånd.

3. Sov mer en 7 timer pr natt

Søvn er viktig for din mentale og fysiske restitusjon. Om du ikke sover nok vil det kunne gå på bekostning av hvordan du føler deg, hvordan du presterer på jobben og hvordan effekt du får fra treningen. Derfor er en god natt søvn viktig for din helse og ikke minst hvordan du føler deg.

4. Gå jevnlig turer i naturen

Vi bruker veldig mye tid inne som igjen vil si at vi får lite frisk luft, sollys og fysisk aktivitet i løpet av en dag. Dette kan gjøre at noen føler seg trøtte og slappe. Det å gå jevnlig turer i naturen vil gi deg påfyll av viktig sollys og bidra til bedre hjertehelse ved at du bruker kroppen. Man skal aldri undervurdere gåturer og hvilken effekt det kan gi på din helse.

5. Bruk litt tid hver dag helt uten forstyrrelser

Vi lever i et samfunn der vi hele tiden mottar ny informasjon og hjernen får aldri hvile. Ved å hele tiden oppsøke sosiale medier eller nyheter så fort vi kjeder oss, gjør at vi ikke får mental hvile. Derfor kan det være lurt å stoppe opp litt hver eneste dag, bare for å tenke helt uten forstyrrelser. Det kan være med å rydde tankene dine og gi deg mer kontroll over din egen hverdag.

6. Spis nok proteiner


Proteiner er kroppens byggesteiner og derfor er de også så utrolig viktige for helsen. Men skal på ingen måte overdrive, men det å ha fokus på å spise reine proteinkilder er utrolig viktig. Det å spise nok proteiner trenger ikke være vanskeligere enn å ha fokus på det. En strategi kan være å spise en proteinkilde til hvert måltid. Om du sliter med å spise riktig, så kan Entirebodycenter være en tjeneste for deg!

7. Prioriter deg selv og din egen helse hver uke

Vi har det så utrolig travelt hver eneste uke. Vi ignorerer det og påfører oss mer stress fordi vi gjør ting som vi vet ikke er bra for oss. De aller fleste vet hva som skal til for å få en bedre helse, men vi klarer ofte ikke å gjøre noe med det. Ved å gjøre små forbedringer hver uke som påvirker helsen din i positiv retning, vil du sakte men sikkert føle at livsstilsendringer skjer mer eller mindre av seg selv.

8. Vær sosial og ta vare på de rundt deg


Mennesker er sosiale vesen og det er derfor vi har klart å oppnå å bli det mest dominerende dyret på jorden. Men nå starter vi å bli mer og mer alene, vi er så travle at vi aldri får tid til å dyrke det sosiale behovet vi har som menneske. Husk at det også er lov å snakke om problemene sine gitt at de andre kan være med å hjelpe deg med en god løsning. Vi mennesker har i alle år hjulpet hverandre til å bli bedre, det er ingen grunn til å stoppe nå.

9. Tren 3 ganger i uken

Få opp pulsen og bruk musklene dine 3 ganger i uken. Det bidrar du at du får et sunnere hjerte og en muskulatur som bidrar til en sterkere kropp med bedre balanse. Om du syntes det er vanskelig å klare dette på egenhånd, så anbefaler vi at du tar kontakt med en online coach. Eller så kan du lese en av våre artikler om 5 tips til å komme i gang med treningen.

10.Gå jevnlig til legen

Det å gå til legen hvert år kan være lurt. Da får du tatt de nødvendige prøvene for å få et overblikk over din helse. Be gjerne også om utskrift av prøvene slik at du kan sammenligne fra år til år.

Vi håper at denne artikkelen kan bidra til at du får bedre helse på en enkel måte.

Entirebody jobber mot å gjøre god helse tilgjengelig for alle og derfor tilbyr vi tjenester som har som mål om å gi mennesker muligheten til å få en bedre helse og livsstil. Menneskene i Entirebody er utdannet innen forebyggende helse og er blant de beste i Norge på det de holder på med.
Trykk på knappen under om du ønsker å lese mer om oss og hvordan vi kan hjelpe deg mot en bedre helse.

Har du noen spørsmål eller ønsker du mer informasjon om hvordan vi kan hjelpe deg mot en bedre helse eller livsstil?
Ta kontakt da vel eller følg oss på sosiale medier!

Mail: kundeservice@entirebody.no
Instagram: @Entirebody.no
Facebook: EntireBody.no

Posted in

Sander Andersen

Sander Andersen er daglig leder og coach i Entirebody. Sander var tidligere Nordisk mester i svømming og har flere års erfaring som toppidrettstrener i svømming. Nå spesialiserer han seg på hvordan å få befolkningen til å få en bedre helse.

Leave a Comment